Language switching

Saturday, December 10, 2016

Nedávný výzkum otcovské linie

Můžete si o mě třeba myslet, že jsem držgrešle, ale rád neutrácím bezhlavě a za svoje peníze chci, co si zasloužím. Když jsem v říjnu uviděl slevu na yseq.net, konečně jsem se rozhoupal lépe prozkoumat svou otcovskou linii - Krcháky. Data z 23andMe (haploskupina I-M423) mě dovedly jen do doby před asi 14000 lety, kdy v Evropě ustupovali ledovce a náš předek tu byl lovcem a sběračem (zemědělství se začalo objevovat snad o 4 tisíce let později, v JV Evropě o šest, a u nás v té střední asi o 8 či víc).
Není pravda, že bych vůbec netušil co se mezi těmí 14000 a současností dělo. Docela silně jsem byl přesvědčen, že patříme do haploskupiny I-S17250 (https://www.yfull.com/tree/I-S17250/), která souvisí s expanzí (proto-)Slovanů z Černomořské a Kaspické stepi na západ.

Pro ostřílené borce DNA testování to může vypadat jako rouhání, ale stále ještě nemám žádné STR markery. Mělo by se to změnit příští rok, kde získám alespoň prvních 27 markerů, v rámci českého projektu Genetika a příjmení. Zatím tedy mohu pro patrání po otcovské linii a shodách používat jen snipy.

Co jsem se tedy dověděl na YSeq?
Je to pravda, Krcháci jsou I-S17250! Slované jak poleno. Teoretický výzkum na jedničku.
Ale pod tímhle snipem už byly mé dohady liché. Na základě výsledků jiných Čechů jsem předpokládal I-Z16971 nebo I-Z16983.

Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že jsem I-Y4882! (https://www.yfull.com/tree/I-Y4882/)
A tedy, že Krcháci byli Východní, nikoliv Západní Slovani! Čas přepsat rodinou historii :D

Zatím jsem A1328- a A811-. Příští týden bych měl dostat výsledky pro A7358 a Y16473. Pokud bude vše negativní, ještě existuje nová větev A12505 k ověření. A jinak jsem úplně sám.

Nicméně v podstatě nezávisle na výsledku musím začít šetřit na Next Generation Sequencing test. Žádná z podvětví Y-4882 totiž není moc prozkoumaná, takže ať už do nějaké známe větve patřit budu, nebo ne, posunout dopředu se půjde jen co nejkompletnějším sekvenováním chromosomu Y.

No comments:

Post a Comment